سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مد چیست؟

مد واژه ای فرانسوی است و در لغت به معنای شیوه و یا سبکی خاص از سلوک و رفتار و زندگی می باشد. هم چنین واژه مد اصطلاحا به آنچه که به صورت ناگهانی و موقتی در میان مردم یک جامعه رواج می یابد، گفته می شود. مد همچون آینه ای بازتاب دهنده تصویر ملت هاست. به عبارت دیگر این صنعت براساس نگرش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر عصری بر سبک زندگی مردم یک جامعه تاثیر می گذارد. 

مواردی که مد آن ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد، شامل آداب معاشرت افراد، معماری و دکوراسیون منازل و پوشاک(اعم از لباس، کیف، کفش و محصولات آرایشی) می باشد.                                                                                                                                                                                                                                                                   

تاریخچه ی صنعت مد:

با بررسی تاریخچه ی مد و طراحی لباس، می توانیم تجربه های ملت های مختلف را دنبال کنیم که گاه آگاهانه و با گزینش بوده و باعث رشد فرهنگی آن جامعه شده و گاه با دور شدن از اصل، با زیان های جبران ناپذیری روبه رو شده اند. چرا که صنعت مد تنها محدود به عصر حاضر نبوده و همه دوران تاریخ زندگی بشر را شامل می شود. شکل اساسی هر دوره مد ممکن است به صورت ناگهانی یا به تدریج عوض شود و به بازار بیاید.

علت ایجاد مد:

پژوهشگران قوی ترین انگیزه ایجاد مد در جامعه را فرار از یکنواختی و علاقه به تغییر، خلاقیت و نوآوری انسان دانسته اند. بنابراین توجه به مد برخاسته از نیاز فطری انسان به زیبایی، کمال گرایی و تنوع می باشد.

 

مد چیست؟

 

 

تاثیر مد بر لباس:

اصول لباس پوشیدن هر فرد نمود خارجی شخصیت اوست. هر شخص بر اساس بینش و تفکر خود، پوشش خاصی را انتخاب می کند. اما رعایت اعتدال در پوشاک هر فردی باید لحاظ شود. در واقع لباس ها علاوه بر زیبایی و پوشاندن عیوب اندام باید قابل استفاده بوده و طرح های لباس علاوه بر بدیع بودن، باید کاربردی و براساس فرهنگ ملی و بومی هر ملتی باشند. در انتخاب لباس باید دقت شود که پارچه آن علاوه بر زیبایی، بادوام باشد و لباس احساس آرامش و راحتی را القا کند. رنگ و بافت پارچه دو عامل مهم در روند مد هستند و همراه باهم تاثیر می گذارند. رنگ ها به مد لباس تنوع می بخشند و بافت پارچه با طرح و کیفیتش بر لباس اثر می گذارد.

 

مد چیست؟

 

 

تفاوت مد و استایل:

در صنعت مد و مدگرایی، استایل و مد کلماتی کلیدی هستند که گاه با هم اشتباه گرفته می شوند. در مدگرایی به جریان شکل گرقته در جامعه اجازه می دهیم که بر نوع پوشاک ما تاثیر بگذارد و ما نه به میل و سلیقه خودمان بلکه با الهام از روند مد ایجاد شده در جامعه، پوشاک خود را انتخاب می کنیم. اما استایل یعنی با سلیقه و خلاقیت خود دست به انتخاب بزنیم و سبکی را که با شخصیت، علاقه و نوع اندام ما متناسب است را برگزینیم. در واقع ما با استایل خاص خود که حاصل اندیشه و طرز تفکر خودمان است، اطرافیانمان را تحت تاثیر خلاقیت و اعتماد به نفس خود قرار می دهیم. 

 

مدگرایی همچون هر مسئله ی دیگری علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. از آنجایی که دنیای مد ممکن است اصالت پوشش لباس را به کلی از بین ببرد و همچنین سلیقه های فردی را تحت شعاع قرار داده و رقابتی پایان ناپذیر در جامعه ایجاد کند، بهتر است هرکس سعی کند، آگاهی لازم را در زمینه مد و طراحی لباس کسب کرده و استایل خاص خود را داشته باشد و در عین حال با مد پیش برود.

منبع:chaharfasl.net